Forventninger til dig som forældre i Silkeborg Voel KFUM

I Silkeborg Voel KFUM vil vi gerne have et godt miljø, så alle er glade for at komme i klubben, både spillere, forældre og trænere. Det kan vi alle sammen hjælpe hinanden med. Vi har som klub nogle forventninger til, hvordan du som forælder kan bidrage til at skabe et godt miljø:

At du anerkender, at klubben bygger på frivillig arbejdskraft, så alle må hjælpe, hvor de kan.

• hjælper med transport, tøjvask og dommerbordsvagter på dit barns hold
  • giver du en hånd med i forbindelse med sociale arrangementer på dit barns hold eller ved arrangementer i klubben, hvor dit barn deltager
  • læser den kommunikation som trænere og klub og orienterer dig om klubben på hjemmesiden og på Membr.
  • møder du op til forældremøder på dit barns hold

At du anerkender, at dit barn deltager i en holdsport, hvor der skal være plads til alle.

• støtter holdet positivt under kampe
  • støtter træneren i hans/hendes dispositioner, også når du ikke er enig
  • overbringer eventuelle kommentarer på en positiv måde. Træneren vil gerne snakke med dig, men det skal foregå i en positiv tone og helst før eller efter træning/ kamp, hvor dit barn ikke er til stede
  • accepterer at spilletid, dit barns plads på banen eller fx hvem, der skyder straffe er trænerens afgørelse
  • er du medvirkende til, at dit barn lever op til de forventninger, vi har til ham/hende.
  • undlader du at give dit barn præstationsfremmende bonusser.

Forældre til håndboldspillere i Silkeborg Voel kan forvente:

• alle hold fra U12-U18 skal træne minimum 2 halpas om ugen i alle uger undtagen skoleferier.
  • Det tilstræbes at alle spillere på en årgang får tilbud om at kunne træne det samme antal træninger om ugen i klubregi.
  • Elitespillere i klubben skal gerne yderlig træne 1-2 halpas om ugen i forbindelse med samarbejdet med et skole eller college tilbud.
  • Når spillerne bliver U14 bliver det elitepræget med en opdeling af et første og et andet hold.

10 gode råd til, hvordan forældre støtter deres børn

1. Mød op til kamp, når du har mulighed for det. Børnene ønsker det.
  2. Giv opmuntring til alle børnene under/efter kampen – ikke kun dit eget barn.
  3. Giv opmuntringer i både medgang og modgang – giv ikke kritik.
  4. Respektér trænerens brug af an- og afvisninger til børnene under kampen – forsøg ikke at påvirke ham/hende.
  5. Dommeren er en vejleder, der skal hjælpe børnene med at spille. Kritiser ikke hans/hendes afgørelser.
  6. Giv opfordringer til dit barn om at deltage til kamp og træning – pres ikke. Barnet skal have lyst.
  7. Spørg om kampen var spændende og sjov – ikke kun om resultatet.
  8. Sørg for rigtigt og fornuftigt udstyr – overdriv ikke.
  9. Vis respekt for arbejdet i foreningen. Deltag i eller tag evt. initiativ til årlige forældremøder, hvor man kan afklare ambitioner og holdninger.
  10. Tænk på, at det er dit barn, der spiller håndbold – ikke dig.

I Silkeborg Voel KFUM har vi fokus på det gode miljø for alle.